Syndrom vyhoření a zaměstnavatelé
Každý prozíravý zaměstnavatel by se měl zajímat o potřeby svých zaměstnanců a předcházet všem problémům, které mohou vzniknout. Syndrom vyhoření je opravdovým problémem, a to nejen pro dotyčného člověka, ale i pro okolí. Výrazně může ovlivnit mezilidské vztahy na pracovišti a potažmo i samotnou kvalitu práce. Což není pro žádného zaměstnavatele dobrá bilance.
Propouštět „vyhořelé“ a nabírat nové pracovníky není zrovna nejlepším řešením. Zaškolení, zapracování, zvykání si na zaměstnance, který teprve musí nabýt určitých pracovních zkušeností bývá docela drahé. A nikdy zde není jistota, že dotyčný také po určité době neodejde.
Z mnoha důvodů se vyplatí, aby zaměstnavatel učinil alespoň základní kroky k prevenci nebo řešení problémů na pracovišti, včetně syndromu vyhoření.
- Dbát na plnění základních potřeb zaměstnanců na pracovišti (základní potřeby jsou uvedeny v první části článku).
- Spravedlivě ohodnotit zaměstnance nejen finančně, ale i verbálně a to s živým zájmem (ne pouze naučenou a stále stejně se opakující frází). Patří zde i poděkování za dobře odvedenou práci.
- Netlačit na zaměstnance a nepožadovat po nich způsob a množství práce, které jdou za jejich možnosti. Nemanipulovat a nevydírat. Pokud nastane období, kdy je třeba zvýšit výkon, je důležité celou záležitost řádně vysvětlit a zaměstnance slušně požádat, aby neměli pocit, že jsou jen stroje na práci.
- Mít na paměti, že zaměstnanecký vztah je vždy smluvní vztah, ve kterém si nikdo nemůže měnit podmínky jak se mu zlíbí, bez souhlasu obou stran. Pracovní zařazení i náplň by měla být jasně a písemně stanovena.
- Umožnit otevřeně ventilovat nespokojenosti, či případné návrhy, například na společných poradách (samozřejmě bez sankcí). Snažit se nalézt vždy konstruktivní řešení.
- Ve větších provozech s více zaměstnanci zavést supervizi.
- Umožnit účast na tzv. „workshopech“.
- Stmelovat kolektiv společnými mimopracovními setkáními, výlety. Případně nabídnout zaměstnancům zvýhodněné možnosti volnočasových aktivit (plavání, fitko, fotbal, kosmetické služby apod.).
Každopádně stále platí, že spokojený zaměstnanec, (rovná se) spokojený zákazník nebo klient.